
Żeby odbiorca spostrzegł twoją działalność powinieneś nie tylko złożyć firmową stronę internetową, lecz również zatroszczyć się o jej widoczność na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego istotna jest treść strony i to czy regularnie pojawiają się na niej nowe profesjonalne i przydatne dla potencjalnego klienta informacje. Jednak nie wolno też pomijać tzw. link buildingu, a więc pozyskiwania linków zewnętrznych wiodących do strony. Jedną ze strategii link buildingowych jest wykorzystywanie PBN-ów – prywatnych sieci serwisów.
Private blog network i ich wady oraz zalety
PBNy są prywatne, gdyż są budowane i zarządzane przez jeden podmiot (na ogół przez firmę SEO albo dużą agencję marketingową), który troszczy się o jakość publikowanych tam tekstów. Prywatne sieci blogów są na ogół stosowane jako element wieloskładnikowej strategii marketingowej, co wypada mocno podkreślić, bowiem najlepsze efekty ich zastosowania zauważa się w stosunku do stron, które zostały uprzednio odpowiednio zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz treści. Prywatne sieci blogów nie tylko umożliwiają wygenerowanie pokaźnej liczby linków przychodzących do strony, ale także na ich zróżnicowanie, co jest korzystnie oceniane przez wyszukiwarki. Słabym punktem PBNów jest to, że ich utworzenie wymaga dużych nakładów finansowych, a potem konieczne jest przeznaczenie niemałej ilości godzin na utrzymanie ich na dobrym poziomie.
Artykuły z canonicalem oraz wizytówki NAP, czyli jak spożytkować potencjał PBN
PBNy idealnie spełnią swoje zadanie w pozycjonowaniu lokalnym, gdyż można za ich pośrednictwem zamieszczać tematyczne artykuły sponsorowane będące wizytówką NAP. Co to jest NAP? To generalnie każda publikacja w sieci, gdzie dodane są kluczowe informacje telekontaktowe firmy – jej adres, nazwa oraz telefon lub adres e-mail. Na przykład NAP-em jest wizytówka GMF, ale jest nim także zakładka w ogólnodostępnym rejestrze biznesowym, strona na portalu społecznościowym czy artykuł, pod którym umieszczono firmowe dane kontaktowe.
Następna ciekawa metoda korzystania z potencjału PBNów to publikacje z linkiem kanonicznym. To republikacja wartościowych artykułów z podaniem hiperłącza do oryginalnej treści oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W takiej sytuacji roboty wyszukiwarek przeważnie oceniają wyżej przydatność pierwotnego artykułu, dlatego że napotykanie odnośniki do niego na rozmaitych stronach w sieci traktują jako sygnał, iż pod danym adresem kanonicznym opublikowane są godne uwagi, pomocne teksy. Publikacje z linkiem kanonicznym najlepiej sprawdzają się przy treściach z sektora YMYL (Your Money Your Life), gdzie kluczowe jest pozyskanie wysokiego autorytetu, innymi słowy tych związanych przede wszystkim z inwestycjami, zdrowiem i aktualnymi wydarzeniami, prawem.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO