
W okresie ostatnich 30 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym etapem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.
Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?
Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest stosowna do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, gdyż jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, niełatwo będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. augustow.pl, lodz.pl czy radom.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. it. (Włochy), .ru (Rosja) czy .nl (Holandia), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są także rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .blog, .gov, .org, .edu.
Odpowiednio przemyśl również nazwę główną domeny
O wiele więcej planowania zabierze z pewnością wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj należy wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, trzeba zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo konfliktów sądowych.